MAUNI AMAVASYA – THE DAY OF PRACTISING SILENCE
Mauni Amavasya occurs on the 15th day of the dark fortnight of Magh (January-February). It is derived from the word Muni, literally means an ascetic who practices silence. Mauni Amavasya is believed to be the day of conjunction of the sun and the moon. Fasting is observed on this day. The devotees do not talk to each other during the observance. It is considered highly meritorious to bath in Triveni Sangam on this day.
Mauni Amavasya is a day of spiritual sadhana, to help us calm our restless minds. Mauni Amavasya also has a symbiotic relationship with the Kumbh Mela at Allahabad, being one of its major bathing days. This is reinforced in the annual Magha Mela of the Kalpavasis which views bathing on this day as extremely rewarding.
On this day, large number of Hindu devotees join Kalpavasis at Sangam in Prayag (Allahabad) and meditate the whole day. Thousands of Hindus from all around the world converge at Sangam to take bath on the day.
According to Hindu mythology, ‘Mauna’ (silence) is one of the most important aspects of spiritual discipline. Derived from the word Muni, a Sanyasi or Saint, who practices silence, mauna ideally symbolizes a state of oneness with the self.
Apart from its festive and religious import, Mauni Amavasya is a call of the inner self, of the need for initiating an inner ‘dialogue’ with oneself, of the need to start the spiritual journey. Swami Sivananda sees the vow of silence as one of the basic spiritual disciplines for the evolution of the ‘divine life’ of man, starting with the mauna of speech which will lead to mauna of mind. Mauni Amavasya is an opportune time to learn to control the vikshepa, freeing ourselves of distractions so that we can focus within.
मौनी अमावस व्रत का महत्त्व:-
(अमावस देव,पितर तर्पण का समय)
भारत की समृद्ध संस्कृति जो कि त्याग, बलिदान, परोपकार, विष्वबधुत्व, एकता, सदाचार परस्पर प्रेम भावना के मूल पर टिकी हुई है, वह मानव के भौतिक व आध्यात्मिक जीवन को सदियों से सजाती चली आ रही है। जिसमे व्रत पर्वो की समृद्ध परम्पराएं चहु ओर बिखरी पड़ी हैं।
इस संसार सागर की लहरों के बीच टकराती जीवन नैया को कभी लोभ, मोह, भ्रम, ईष्र्या, द्वेष, दुर्भाग्य की भवाह लहरों ने उसे पथ भ्रमित कर डुबोने की तो कभी उसका नामों निषान मिटाने की कोषिष की। किन्तु इस तपोस्थली के सपूतो ने धर्म, कर्म, तप, त्याग व दान की पतवार लगाकर उस भवाह समय में भी जीवन नैया को पार लगा लिया। अर्थात् दुःख, दर्द, भय, दुर्भाग्य व निर्धनता तथा देव,ऋषि, पितृ ऋणों से मुक्त होने उन्हें तृप्त करनेे उनकी प्रसन्ना, आषीर्वाद प्राप्त करने का व्रत एक सुगम माध्यम हैं।
अमावस (स्नानदान, देव पितृकार्येषु) है। जिसका व्रत परम कल्याणकारी है इस व्रत में मौन होकर गंगादि तीर्थो में स्नान करने दान देने तथा देव, ऋषि, पितृ तर्पण का विषेष महत्त्व है। जिसके पुण्य प्रभाव से सुख सौभाग्य की प्राप्ति होती है तथा पितरों का उद्धार होता है। प्रत्येक पक्ष की अमावस का अपना महत्त्व है किन्तु मौनी अमावस का व्रत अपने आप में सुख सौभाग्य देने में समर्थ है। अमावस, खासकर किसी पर्व की अमावस में किए गए तीर्थ स्थानों में स्नान, दान, देव, ऋषि, पितृ तर्पण से पितरों की संतुष्टि व उद्धार होता है। जिसके फलस्वरूप उन कार्यो को सम्पन्न करने वाले को पुत्र, धन, सुख, ऐष्वर्य, अरोग्यता की प्राप्ति होती है और उसका भाग्योदय होता है।
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